Zpráva z práva

 

Chystáte se nakupovat letos dárky pod stromeček online? A co když bude obdarovaný chtít dárek vrátit? Víte, jaká úskalí Vás mohou potkat? Podívejte se na pár jednoduchých tipů, jak se nenechat napálit.

1) Nakupujte u ověřovaných e-shopů

První radou je nenechat se zlákat nejnižší cenou, ale podívat se na důvěryhodnost webu, kde chcete zboží nakoupit. Ať už vám k tomu pomůže hodnocení uživatelů, recenze nebo nová webová služba pro ověření e-shopu, nepodceňte to, vyvarujete se tím pozdějších problémů. Ukazatelem může být i to, že nedohledáte ani sídlo společnosti, obchodní podmínky nebo kontaktní údaje.

2) Znáte cenu se vším všudy

Když už jste si vybrali zboží, vyplnili objednávkový formulář, a chystáte se vše potvrdit, měli byste znát totožnost prodejce, způsob platby, cenu se vším všudy (poplatky, daně, atd.) a taktéž dopravné, podmínky pro odstoupení od smlouvy a či reklamační podmínky. Tyto informace musí prodejce sdělit v rámci své informační povinnosti, ale pozor, i tady se skrývá nebezpečí.  Nejednou se stane že tyto údaje schová prodejce do obchodních podmínek, které skoro každý nakupující jen „odklikne“ aniž je čte, a pak vás může čekat nemilé překvapení třeba v podobě speciálních nákladů na expresní dopravu, přednostní vyřízení objednávky, anebo balení.

3) Zboží mám, ale nechci ho

Na oko proběhlo vše v pořádku, zaplatili jste sjednanou cenu, byl vám doručen balíček, a najednou ouha – zboží nechcete. Není vaše povinnost sdělovat důvod, ať už je jakýkoliv. Pokud neuběhlo více než 14 dní kdy vám balíček doručili, můžete odstoupit od smlouvy. Pokud vám prodejce takovou informaci nedal, pak se lhůta prodlužuje o 1 rok. Ideální je vyplnit Vzorový formulář na odstoupení od smlouvy přímo na stránkách prodejce, ale najdete jej i na internetu, nebo stačí poslat prodejci email, a ani nepotřebujete drahého právníka. Uveďte základní informace o uzavření kupní smlouvy / objednávce, a svou žádost od ní odstoupit.

I když si zboží objednáte on-line, ale vyzvednete si jej na prodejně, na vašich právech odstoupit od smlouvy to nic nemění.

Pozor ale, ne u všeho zboží lze toto právo na odstoupení od smlouvy uplatnit, a to zejména u poskytování služeb, pokud jste k nim dal souhlas, či zboží upravené pro vás na míru. Stejné je to se zbožím podléhající rychlé zkáze (třeba květiny), zboží vybalené z hygienického či sterilního obalu, počítačovým programem, pokud jste obal zboží porušili. Pokud si objednáte lístky do kina nebo divadla, ani tehdy nebudete moci smlouvu jen tak zrušit a výjimky se týkají i ubytování, dopravy a stravování a objednávky novin, periodik a časopisů, s výjimkou předplatného.

4) Kdy dostanu své peníze zpátky?

Od momentu, kdy jste odstoupili od smlouvy, musíte do 14 dní vrátit zboží prodejci a ve stejné lhůtě vám prodejce zašle peníze zpět stejnou formou, jakou je od vás převzal. Pokud od vás nezískal souhlas to provést jinak. Na účet by vám měla dorazit stejná částka jako jste poslali, a to včetně nákladů na dodání, avšak do výše nejlevnějšího prodejcem nabízeného způsobu doručení. Dobírka není náklad na dodání ale poplatek za umožnění platby při převzetí, a tudíž i tato částka by vám měla být na účet připsána. Co vám naopak povinen proplatit není, jsou náklady spojené s doručením zboží zpět k prodejci, ledaže by opomněl vás o této povinnosti informovat při nákupu.

Náklady spojené s odstoupením nese kupující – poštovné při vracení zboží platíte vy a prodejce nemá povinnost vám, jej jakkoliv proplácet, ledaže by vás o povinnosti nést tyto náklady nevyrozuměl před uzavřením smlouvy.

13.11.2019 • Tým MBK Consulting, s.r.o.