Vyhledávání

JAK SE PŘIPRAVIT NA VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ | mbk.cz

Tereza
srp 29, 2017

Hledáte práci a absolvujete bezúspěšně jedno výběrové řízení za druhým? Pokusíme se Vám nastínit možnosti, v čem by mohl být zakopaný pes. Poradíme Vám, jak uspět ve výběrovém řízení.

Výběrové řízení však nepodstupují pouze nezaměstnané osoby, ale i lidé, kteří touží po lepším profesním uplatnění a růstu, nebo zkrátka ti, kdo chtějí stávající zaměstnání z jakéhokoliv důvodu změnit. Ať už je to touha po vyšším platu, přiblížení zaměstnání k bydlišti nebo po práci ve vysněném oboru, jejich motivace je zpravidla trochu jiného charakteru a neúspěch nepovažují za velkou tragédii, protože nějakou jistotu mají.

Obecné předpoklady pro úspěšné absolvování výběrového řízení
  • Splnění požadavků v oblasti dosaženého vzdělání
  • Prokázání požadovaných znalostí
  • Opravdová chuť místo získat – motivace
  • Zdravé sebevědomí
  • Komunikativnost
  • Samostatnost i schopnost týmové práce
  • Ochota učit se
První dojem můžete udělat jen jednou

Dejte si na prvním dojmu záležet. Ne tak, abyste druhou osobu oklamali a aby ve Vás viděla někoho jiného. Ale buďte zkrátka slušní, vhodně oblečení, usměvaví. Vstali jste ráno levou nohou, vytopili sousedům byt a píchli jste pneumatiku? To Vašeho budoucího šéfa v tuto chvíli opravdu nezajímá. Na prvním dojmu záleží, a pokud ve výsledku bude váhat mezi dvěma kandidáty s podobnými znalostmi či zkušenostmi, určitě se přikloní k tomu, jaký jste na něj udělali první dojem.

Výběrové řízení obvykle není zkouška, co umíte nebo neumíte (samozřejmě nějaké hranice existují, těžko Vás jen tak vezmou na místo sociálního pracovníka, když jste celý život prodávali v obchodě), ale jde spíše o zjišťování Vaší motivace a vhodnosti k vykonávání konkrétní pozice. Nebojte se tedy zmínit se o zkušenostech z předchozího zaměstnání, uveďte i svoje neúspěchy s tím, jak jste se s nimi poprali. Jak jste vyřešili zapeklité situace. Mluvte však k věci a odpovídejte na otázky, jak nejlépe umíte.

Důležitá doporučení
  • Přijďte včas! Raději s několikaminutovým předstihem. Neomluvený pozdní příchod je prakticky nepřípustný. Také nepůsobí dobře, když doběhnete uřícení na poslední chvíli, s rozevlátým účesem a s kapkami potu na čele.
  • Mějte vhodné oblečení odpovídající pracovní pozici, o kterou se ucházíte. Na manažerské posty je oblek a kostým samozřejmostí a nezbytností, jinde není potřeba a může vyvolat spíše smíšené dojmy. Nejste-li si jisti, zjistěte si předem, jaký oděv se od Vás očekává, nebo volte raději formálnější oblečení.
  • Přijďte upraveni. Ale nezapomeňte, že méně je někdy více; přehnané líčení, nejdražší hodinky, oblak parfému předstihující Vás o deset metrů nebo výstřední oděv nejsou na místě.
  • Připravte se na různé otázky. Oťuknou Vaši motivaci a míru touhy získat zaměstnání. Rozhodně byste si měli předem zjistit co nejvíce informací o firmě, do které se hlásíte. Znát přibližně její strukturu a pracovní náplň. Otázky se mohou týkat také toho, co jste uvedli v životopise – můžete dostat doplňující dotazy. Nebojte se při rozhovoru také říct znovu i to, co jste již ve Vašem CV napsali. Personalista to mohl přehlédnout, nebo chce konkrétní pasáž slyšet vyřčenou Vašimi vlastními slovy.
Časté otázky při výběrovém řízení
  • Můžete se nám krátce představit?
  • Proč se hlásíte právě na toto místo?
  • Máte představu, jak bude vypadat Váš pracovní den/týden?
  • Proč odcházíte ze stávajícího zaměstnání?
  • V životopise píšete, že jste kreativní. Jak jste to naposledy uplatnil/a v praxi?
  • Přizpůsobte styl komunikace osobě, která vede výběrové řízení.
Pár tipů na závěr: Pohovor nanečisto, pochvala, dotazy

Vřele doporučujeme, abyste si odpovědi na možné otázky zkusili vyslovit doma. Buď s kamarádem, nebo alespoň sami před zrcadlem. Ostych není na místě. Jistě tento praktický nácvik při rozhodujícím rozhovoru oceníte.

Mějte připravenou i představu o své mzdě. Nejnižší hranici, pod kterou jít nemůžete s ohledem na Vaše potřeby a výdaje, a ideální hranici, které byste rádi dosáhli. To neznamená jistotu, že bude prostor k vyjednávání platu hned na prvním pohovoru, ale jasno si v tom raději udělejte.

Měli byste dostat prostor i pro Vaše otázky, proto si zkuste předem nějaké připravit. Není ostuda, když si je přinesete napsané v poznámkovém bloku, do něhož si zároveň můžete dělat poznámky při samotném pohovoru. Naopak tím projevíte skutečný zájem o pracovní pozici. A dobře položené otázky mnohé napoví. Ale nespoléhejte na to, že si na všechny vzpomenete, až k nim dostanete prostor. Některé si tedy připravte doma a další, které Vás napadnou při přijímacím pohovoru, si pište do poznámek.

Projevte upřímný zájem o práci ve firmě. Pochvalte příjemné prostředí (je-li Vám skutečně příjemné). Vyzdvihněte něco, co se Vám líbí, co Vás nadchlo. Ale žádné falešné lichotky. Pochválit prostředí, které objektivně není zrovna příjemné, v němž je dusná atmosféra nebo se právě rekonstruuje a padá Vám omítka na hlavu – není příliš strategické a působí komicky a neupřímně.

Chovejte se slušně a uctivě ke všem osobám, které v průběhu výběrového řízení potkáte. Nikdy nevíte, s kým právě mluvíte a kdo má ve firmě vliv na výběr nových zaměstnanců. Konečné slovo při váhání mezi dvěma kandidáty může mít i sekretářka, na kterou ne/uděláte právě ten nejlepší dojem.

Pokud nedokážete odhadnout, jaké chování se od Vás očekává, a podle toho reagovat, volte zlatý střed. Nebuďte zamlklí, ani příliš upovídaní, příliš vážní/sršící vtipem, příliš zvědaví/znudění. Vyvarujte se kritizování bývalého šéfa a kolegů.

Nejste si stále jistí, jak se připravit na výběrové řízení? Pomůžeme Vám

Při čtení tohoto textu Vám možná vyvstalo na mysl mnoho dalších otázek. Chcete-li se dozvědět více a zároveň vylepšit své vyhlídky na úspěšný pohovor, navštivte některý z našich kurzů. Pomůžeme Vám zvýšit komunikační dovednosti nebo vylepšit vyjednávací pozici díky kurzu asertivního chování a komunikace.

Pro ty, kdo se naopak na pohovor k přijímacímu řízení chtějí připravit z té druhé stránky, tedy z pozice toho, kdo vybírá zaměstnance, nabízíme kurz Jak vést přijímací pohovor.

Poptávkový formulář

Počet účastníků pro školení na míru je minimálně 6.

Hlídací pes - dostupnost školení