Jak se zbavit prokrastinace

 

Karel se rozhodl, že bude podnikat. Vždy toužil být pánem svého času. Tato touha ho přiměla začít se jako podnikatel věnovat činnosti, kterou uměl velmi dobře: Vytvářel webové stránky.

Jenomže po nějaké době zjistil, že vůbec není pánem svého času. Ba naopak, že je jeho sluhou. Pracoval od nevidím do nevidím a stále nedosahoval svého cíle. Toužil svoje podnikání co nejvíce rozšířit a chtěl poskytovat další služby týkající se servisu počítačů. Během dne přecházel od jedné činnosti k druhé, stále se zabýval tím, co by mohl vylepšit. Je dobré chtít na sobě pracovat a vylepšovat služby. Ale nesmí to být na úkor skutečně odvedené práce.

Taky se občas bál některých úkolů – měl strach, že zákazník nebude spokojený. Proto s jejich plněním otálel a začal mít problémy s uzávěrkami. Navíc nenáviděl papírování. Faktury a podobné záležitosti nikdy nebyly jeho silnou stránkou. Občas tedy vystavení faktury odkládal tak, že hrozilo, že nedostane včas peníze na zaplacení nájmu.

Co je to prokrastinace

Význam slova prokrastinace pochází z latinského „pro-crastinatus“, což znamená „pro zítřek“. Je to chronické nahrazování důležitých činností těmi méně důležitými, a tudíž odkládání povinností a úkolů na později, na zítra, na nikdy. Prokrastinace ústí v pocity viny, krizi, stres, společenské selhání, čímž se vytváří bludný kruh. Nízké sebevědomí, způsobené selháním, svazuje člověka před další prací. Bojí se začít něco nového a jeho vývoj stagnuje.

Prokrastinace je neefektivní činnost a jsme schopni strávit jí až tři hodiny denně. Tím se výrazně prodlužuje čas potřebný na důležité úkoly až o hodiny. A ušetřit tyto hodiny znamená zvýšit produktivitu práce nebo získat více času k ostatním činnostem, které máme rádi, ať už je to čtení knihy, sport nebo výlet s rodinou. Prokrastinace se netýká pouze podnikatelů. Postihuje například administrativní pracovníky, obchodníky, manažery a ty, kteří mají vysoké ambice. Může se ale také týkat osobní stránky života, například když se rozhodneme přestat kouřit nebo chceme začít sportovat.

Prokrastinace nebo lenost?

Prokrastinace není lenost. Lenost je, když se místo svých povinností věnujete zahálce a nicnedělání. Pokud prokrastinujete, pravděpodobně budete dělat všechny možné činnosti, abyste se vyhnuli té neoblíbené. Uklidili jste byt do posledního smítka? Vyprali jste během dne čtyři pračky prádla a uvařili báječný oběd? Vytřídili jste věci v garáži do posledního šroubečku místo toho, abyste se věnovali úkolu, který Vás měl posunout dopředu v profesní oblasti? Možná jste také vyřídili e-maily a telefonáty všech přátel a obchodních partnerů a povzbudili jste blízké na jejich facebookových profilech. Pak se téměř vždy jedná o prokrastinaci. Těmito „důležitými věcmi, které již nesnesly odklad“, si ospravedlňujete skutečnost, že jste se vyhnuli nepříjemnému úkolu.

Problémy, které prokrastinace přináší

  • Brání v dokončení práce
  • Práce je uspěchaná a výsledek podprůměrný
  • Práce trvá déle, než by bylo nutné
  • Způsobuje stres
  • Brání v dosažení cílů a snů
  • Buduje nedůvěru v sebe sama

Vše ostatní je v tuto chvíli důležitější

Při prokrastinaci dáváme přednost aktuálním požitkům před plněním potřebných úkolů. Oddalování úkolů nemá žádné okamžité negativní důsledky. V této chvíli nás nikdo do ničeho nenutí. Můžeme pár přítomných okamžiků prožít tak, jak chceme, a nikdo nás za to netrestá. Co na tom, že druhý den budeme muset šéfovi vysvětlovat, proč úkol není splněný? Co na tom, že zítra dostaneme pětku z písemky. To bude až zítra. Ale dnes je dnes a nám je tak dobře s knihou v ruce nebo v přítomnosti milované osoby. Nebo i při mytí oken, přes které už vážně nebylo vidět.

Tipy, jak se zbavit prokrastinace

  • Napište si seznam činností, které musíte za den zvládnout, a začněte s těmi nejméně příjemnými.
  • Zredukujte dlouhý seznam úkolů. Vyberte jen tři nejdůležitější úkoly. Menší a všední úkoly dělejte až v závěru dne, vyčleňte si na ně kratší dobu.
  • Odpovězte si otázku, zda se touto činností opravdu chcete zabývat. Zda je nutná k dosažení Vašich dlouhodobých cílů.
  • Vybírejte dobře svoje úkoly. Věnujte se důležitým věcem. Splnění důležitého úkolu lépe zvyšuje sebevědomí, než vykonání nepodstatných věcí.
  • Nepřeceňujte své síly a klaďte si dosažitelné cíle.
  • Vylepšete si motivaci. Stanovujte si menší cíle. Splnění malého cíle přinese alespoň dílčí výsledek velmi brzy, což zvyšuje motivaci.
  • Řekněte o svých plánech ostatním lidem. Budou čekat na Vaše výsledky.
  • Dopřejte si odměny a malé radosti během celého dne za splněné úkoly.
  • Poslouchejte rytmus svého těla a pracujte tehdy, kdy je to pro Vás nejpříjemnější, ale stanovte si režim.
  • Odstraňte rušivé elementy, jako je poslech hudby, otevřená e-mailová schránka, Facebook…
  • Uspořádejte administrativní záležitosti a dokumenty – vyhoďte nepotřebné a ty potřebné pečlivě založte a naučte se je v budoucnosti třídit průběžně. Najděte pro věci jejich místo a vracejte je tam.
  • Nečekejte. Začněte hned. Nesnažte se o dokonalost.
  • Ráno začněte s důležitými věcmi.
  • Zabývejte se jedním úkolem a dejte si na něm záležet. Zbytečné přepínání mezi jednotlivými činnostmi ubírá energii.
  • Plánujte si úkoly do kalendáře.
  • Zjednodušte si práci.
  • Odměňte se za dokončení nepříjemného úkolu. Třeba dnem volna.

Strach a prokrastinace

Nejčastější příčinou prokrastinace je strach. Strach z různých věcí – každý to má jinak. Pojmenujte tedy svůj strach a rozhodněte se mu čelit.

Nejčastější strachy

  • Strach z neúspěchu a selhání
  • Strach z neznáma
  • Strach z velkého množství náročných úkolů
  • Strach ze zesměšnění a z negativní zpětné vazby
  • Strach z rozhodování

Pojmenujte strach a hledejte řešení

Neradi telefonujete a kvůli tomu odkládáte vyřizování povinností? Zkuste se zamyslet nad tím, co je příčinou Vaší nechuti telefonovat. Možná máte strach z reakce člověka na druhém konci spojení. Možná si tento strach ospravedlňujete tím, že se bojíte věci vyřizovat co nejrychleji, abyste neprovolali moc peněz. Chcete mít telefonát rychle za sebou, zakoktáváte se a při hovoru zapomenete na důležité věci. Udělejte první krok správným směrem! Pořiďte si neomezený tarif. Pomůže Vám ke klidnějšímu rozmlouvání i k tomu, že pokud na něco zapomenete, jednoduše dotyčnému zavoláte znovu. Podobným způsobem se pokuste vyřešit i strach z ostatních věcí.

Překonání strachu si užijte. Dokázali jste přece něco úžasného. Odměňte se za to!

Přijměte pomoc odborníků

Obtěžuje Vás administrativní činnost? Najměte si účetní. Máte potíže s komunikací a jednáním s lidmi? Navštivte školení zabývající se touto problematikou. Potřebujete oživit Vaše kreativní myšlení? Přihlaste se do kurzu.

Přísloví „Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek“ nevzniklo jen tak samo sebou. Mnoho lidí si z něj však dělá legraci a přetváří si je k obrazu svému: Co můžeš udělat dnes, můžeš udělat i zítra. Toto rčení vypusťte definitivně ze své hlavy a na heslo „Lepší pozdě, než nikdy“ raději úplně zapomeňte.

Další praktické rady a tipy k překonávání prokrastinace získáte na našem kurzu.

Termíny školení:
Datum:
Čas:
Místo:
Cena za 1 osobu:
20.02.2020
09:00 - 16:00
Brno
3.600 ,- + DPH 21%
09.03.2020
09:00 - 16:00
Praha
3.600 ,- + DPH 21%
16.06.2020
09:00 - 16:00
Brno
3.600 ,- + DPH 21%
8.8.2017 • Tým MBK Consulting, s.r.o.